Positiv utveckling!

Efter ytterligare en lång dag så ser framtiden lite mer positiv ut. Idag har ytterligare ett EG (mätning av hjärnan) gjorts och det var en oerhörd lättnad när läkaren bedömde provsvaret som mycket positiv. Han kunde inte se några förändringar i hjärnan och provsvaret såg helt normalt ut för en 3 dagar gammal bebis. Men som läkaren ändå tillade så är ingenting 100%-igt förrän magnetröntgen genomförts, vilket planeras göras på torsdag. En del pusselbitar har också fallit på plats när det gäller det dramatiska förlossningsförloppet. Vår underbara läkare här på Östra drog sin slutsats av förloppet och enligt honom hade Viktor ungefär hälften av sin blodvolym vid förlossningstillfället. Läkaren tror också att hjärtat aldrig slutade att slå, utan har hela tiden pumpat runt denna lilla mängd blod mycket, mycket svagt. Tack vare hjärt och lungräddning så syresatte Viktor hjärnan med denna lilla blodmängde. Han sa att en bebis klarar ett hjärtstopp på max 15 minuter. Viktors räddning var den snabba förlossningen. Hade han legat kvar 10 minuter till i magen skulle hans liv aldrig kunnat räddas...

Jag har lyckats få ett föräldrarrum på Neonatalavdelningen. Antagligen blir jag inte kvar här så länge om Viktors värden stabiliseras. Inom kort blir det nog att jag återvänder till BB. Dock har vi ingen tidsuppfattning om hur länge vi blir kvar på sjukhuset, om det är dagar, veckor eller månader är det ingen som vet. Tyvärr har Viktor drabbats av en del sjukdomar, bl a lunginflammation som gör att hans värden ligger lite lågt. Han sondmatas fortfarande. Han är "upptinad" och har under dagen ökat sin kroppstemperatur från 33 till 36, 7 grader (underbart skönt att slippa se honom ligga och frysa). Pga av lunginflammationen så syresätter han dåligt och får syrgas via "grimma" i näsan. Idag vägde han 4080 gram och höll fortfarande sin ursprungslängd på 55 cm. Dagens lyckostund var när jag fick ta upp han och hålla honom i famnen för första gången. Obeskrivbar känsla.

Idag har även Hampus besökt sin lillebror en kort stund. Hampus verkar så stolt över sin bror och det känns skönt att han inte riktigt förstår allvaret med hela situationen. Sambon gör en strålande insats med Hampus. Själv har mitt dåliga samvete emot Hampus kommit över mig vid ett flertal tillfällen, bl a igår när jag var hemma på "permission". Försökte så gott jag kunde att leka, lägga pussel, spela spel och bara umgås med Hampus, men tankarna var hela tiden hos Viktor och jag kunde inte få ro hemma. Efter 1,5 timme åkte vi tillbaka och när jag pussade, kramade och sa hej då till Hampus i bilen utanför sjukhuset rann tårarna sakta ner för mina kinder. Nu har jag dock intalat mig själv att låta denna veckan som kommer ägna min tid åt Viktor. Jag har försökt förklarat för Hampus att mamma behöver vara hos Viktor och att pappa finns hemma för honom. Snart, snart får mamma och Viktor komma hem och då skall vi sova tillsammans allihopa. Det är inte lätt att alltid räcka till... Älskling -> du skall ha en eloge ♥.

Nej, nu är det dags för sista pumpningen, innan läggdags. Var fjärde timme, annars spricker mina meloner :-). 

Kram till er och tack för alla underbara kommentarer/inlägg!

image542
Dagens status.

image541     
Hampus spanar in sin lillebror.

image543     
Lycka!
   


Kommentarer
Postat av: Camilla

Men Catrin .. inte ska du ha dåligt samvete!
Låt Richard sköta det som är hemma så du kan ge
Viktor allt han behöver nu. Skulle Richard behöva hjälp
så vet du att vi är många som kan hjälpas åt.

Tack för att du uppdaterar, som faster har jag varit
orolig, bara gått och inget veta, men nu vet jag *ler*
Tack catrin! *kram till er all*

Postat av: susanne

Åh vad glad jag blir när jag läser detta !! Är SÅÅÅÅ glad att det förbättras hela tiden. Ha inte dåligt samvete för dom där hemma, den tiden kommer så småningom !!
Härligt och se att du äntligen får hålla Viktor i dina armar !!
1000 karamar till ER // Susanne

2008-02-11 @ 08:10:00
Postat av: Svar till faster Camilla

Hej Faster! Tack för alla värmande ord. Jag har inte riktigt orkat ringa, men är glad att jag kan hålla er uppdaterade här. Kram kram

2008-02-11 @ 08:14:52
Postat av: Cecilia

Snart kommer kollegorna in och undrar vad jag gör, tårarna bara rinner när jag läser om hur ni har det. Jag är så glad för er skull, vilka framsteg lille Viktor gör!
Kram Cecilia

2008-02-11 @ 08:16:12
Postat av: Junitjej

Stackars liten!!
Hoppas att allt kommer att gå bra!

2008-02-11 @ 08:17:23
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Maria

Nu fuktas ögonen igen... Heja Viktor!!! Kämpa på, både du och familjen! Kramkram

2008-02-11 @ 08:56:09
Postat av: Angelica

Vilken kämpe han är er Viktor! Underbart att allt blir bättre. Vilken känsla det måste varit att få hålla om din lilla skatt!
Massa kramar från Angelica och lille Neo

2008-02-11 @ 09:40:38
Postat av: Jenny & Isac

Vad kul att läsa dagens inlägg! Allt ser ju verkligen positivt ut. Vilken känsla det måste varit att äntligen få hålla sin lille bebis!!

Kramizar Jenny Och Isac

2008-02-11 @ 09:41:06
URL: http://isacsblogg.blogg.se
Postat av: Åse

Så skönt att veta att det mesta går i positiv riktning. Ta hand om dig själv också.

2008-02-11 @ 11:54:34
Postat av: Maja

Så skönt att höra att testet var positivt! Förstår precis det där du skriver om saknade efter Hampus och livet där hemma. Tror säkert dina två äldsta grabbar reder sig bra. Hoppas att ni snart får komma hem. Kramar i massor!

2008-02-11 @ 12:59:50
URL: http://meliaklint.blogg.se
Postat av: faster Susanne

hej! jag håller med den andra fastern, du är där du behövs bäst just nu. Ni är starka tillsammans. Kämpa på, ni är i våra tankar.
kram Susanne

2008-02-11 @ 15:15:15
Postat av: Susanne fjellheim

Nu var jag tvungen att skriva igen för nu började jag att gråta, vilken lycka . Hoppas på ännu bättre resultat. Var stark och ha inte dåligt samvete. Kämpa vidare, vi tänker på er // kram suanne m fam

2008-02-11 @ 15:48:30
Postat av: Eleonor

Åh va skönt att höra att provet var positivt!! Vilken underbar känsla det måste ha varit att äntligen få hålla honom!! Håller tummarna att det går bra på torsdag... Många kramar!!

2008-02-11 @ 20:56:21
Postat av: Malin Arnefur

Hej!
Jag är kompis med Maja från Sunnetiden.
Brukar titta in på Majas blogg och läste då också om Er.
Önskar Er all Lycka!!!!

2008-02-11 @ 21:21:52
Postat av: mormor

Vad vi sov gott inatt efter det glädjande beskedet igårkväll må du tro, Viktor. Den där lilla lunginflammationen är ju en baggis mot vad du just klarat av. Namnet Viktor kunde ju inte passa bättre. Nu längtar vi bara så himla mycket efter att få pussa dig, helst de där mjuka, fjuniga vecken i nacken. Natti natti, vår skatt. // mormor o morfar

2008-02-11 @ 22:50:00
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/14276058
Postat av: Johanna

hej!

jag kom in på din blogg av en slump, så härligt att läsa att eran lilla pojke verkar helt frisk o mår jättebra!

jag födde mina tjejer för snart 4 månader. ena flickan hade hjärtstopp och syrebrist i ca 30 minuter medan de återupplivade henne.

till mig säger vissa läkare att hon troligtvis hade svag svag hjärtverksamhet medan vissa är helt säkra på att hon inte hade det.

det är förstås mkt frågor som inte har några svar ännu, vad som kommer hända i framtiden.

Hon hade också kylbehandling i tre dygn och låg på intensiven i KS.

MR visade några små proppar, dessa kan vara helt obetydliga, men också förödande.

svårt att veta.

det var härligt att få läsa din blogg. kika gärna in på min om du vill. jag har min förlossningsberättelse i augustiarkivet.

mvh Johanna

2008-11-30 @ 00:30:52
URL: http://johannastwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback