En liten ljusning.

Vill börja med att tacka för alla underbara kommentarer och alla sms. Det värmer skall ni veta!

Även idag har det varit en lång och kämpig dag med mycket intryck och känslor. Vaknade 05:30 med lätt panikångest. Överlevde morgontimmarna i min ensamhet med en skvallertidning, TV:n och nyponsoppa ute i uppehållsrummet. Eftersom jag har svårt att umgås med nyblivna mammor och deras nyfödda barn blev det frukost inne på rummet. Sambon skyndade sig hit och gjorde mig sällskap så fort han hade lämnat Hampus på dagis. Det är svårt att förklara alla känslor som dyker upp, ibland räcker det att jag hör barnskrik så kommer tårarna. Jag har bett om att få ett rum uppe på Neonatalavdelningen i stället. Jag känner att BB inte riktigt är rätta platsen för mig just nu. Att se alla nyblivna mammor med nyfödda små bebisar tar en hel del kraft och är jobbigt för stunden. Dessutom vill jag så småningom kunna ta emot besök från familj och vänner, vilket är strängt förbjudet på BB. Skall man ta emot besök idag så är det den tråkiga soffgruppen i entrénplan som gäller - helt opersonligt!

Idag har vi i alla fall fått uppleva en hel del positiva framsteg. Respiratorn är avstängd, och Viktor andas på egen hand. (Viktor, blir antagligen hans namn, om vi inte hinner att ändra oss igen...) Han behöver inget morfin eller kramplösande mediciner längre. Han rör på armar och ben, han har öppnat ögonen och till och med gett ifrån sig en del ljud. Provsvaret från dagens EG (signalmätningen av hjärnan) var mycket positiv. Läkarna gav en stor förhoppning om framtiden och såg en väsentlig förbättring sedan provet igår. Livsfaran är över och läget för Viktor är stabilt. Nu väntar nytt EG på söndag och på torsdag nästa vecka, kommer en magnetröntgen av hjärnan att göras. Då får vi betydligt klarare besked om hjärnans kapacitet och funktion. På söndag kommer man även att ta bort kylmadrassen och höja hans kroppstemperatur från dagens 33 grader till normal temperatur. Det kommer att vara en befrielse. Eftersom hans temperatur är så låg och han ej är sövd längre så ligger stackaren och fryser hela tiden. Det är så hemskt att se honom ligga och skaka av frossa och ingenting kunna göra. Men läkarna är helt överens om att denna metod är bäst för hjärnans utveckling. På söndag när han fått tillbaka sin normala kroppstemperatur så kommer jag äntligen även att kunna ta upp honom och hålla honom i famnen. Undra hur det kommer att kännas?
Nej, nu är klockan alldeles för mycket. Måste få ett par timmars sömn innan det är dags för pumpning (ammar via pump var fjärde timme). Viktor får mat var tredje timme via sond.

Tack ännu en gång alla för alla era underbara värmande kommentarer/inlägg och sms. Även om jag inte hört av mig så betyder dessa otroligt mycket. Jag skall försöka hålla er uppdaterade via bloggen.

Kramar i massor

123059-540

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vilken liten kämpe och så skönt att höra att läget är stabilt. Vi tänker på er!
Kram Cecilia

2008-02-09 @ 07:34:14
Postat av: faster Susanne

nu gråter vi igen men denna gång känns tårarna mycket lättare, ni har fått en liten kämpe.
många kramar från familjen Larsson

2008-02-09 @ 08:38:07
Postat av: faster Camilla

Åh vad skönt att läsa dessa rader!

Skrattar lite när jag ser bilden av Han, ska inte
säga vem han är lik *skratt*

Postat av: Angelica

Inte ofta man gråter när man läser blogg men i dag gjorde jag det. Du skriver rakt i i hjärtat.
UNDERBART att det blivit en ljusning. Tänker på er hela tiden!
Kram kram
Angelica & Neo

2008-02-09 @ 08:59:03
Postat av: Anna

Vilken kämpe han är eran Viktor! Grattis till en liten pojk! Kram Anna

2008-02-09 @ 09:26:41
URL: http://forsmans.blogg.se
Postat av: Hanna

även jag sitter här med tårar... skönt att höra att han mår bättre och att det går åt rätt håll!
Kämpa på!
kram //Hanna & co.

2008-02-09 @ 09:35:53
Postat av: Jenny & Isac

Vilken liten tuff kille ni fått som kämpar på så bra. Härliga nyheter!

Kramar från Jenny & Isac

2008-02-09 @ 09:36:40
URL: http://isacsblogg.blogg.se
Postat av: Linda

Det verkar som att han kämpar på bra eran grabb. Heja Victor. Kommer följa din blogg för att se hur det utvecklar sig.

2008-02-09 @ 09:48:04
URL: http://lindawashere.blogg.se
Postat av: Anneli

Oj vad skönt att höra. Heja Viktor.

MAssor med kramar Smoggen

2008-02-09 @ 10:26:50
URL: http://www.smoggen.blogg.se
Postat av: Åse

Så fin han är. Kram.

2008-02-09 @ 13:01:26
Postat av: Sandra

Hej gumman!
Du ska bara veta hur mycket man tänkt på er de sista dagarna och tårarna har runnit varje gång. Nu kommer det i alla fall glädjetårar när man hör att allt är på bättringsväg. Kämpa på! Kram S

2008-02-09 @ 14:33:05
Postat av: Maria

Tuffe Viktor! Klart allt blir så bra det kan! Jösses - nu får jag torka dagens tårattack (av glädje denna gång)! Kämpa på!

2008-02-09 @ 15:20:30
Postat av: susanne c

Han är ju HEELT underbar !! Är så glad att det ses en ljusning !! Tänker på er !! Kämpa på !!
Kramar Susanne och Emelie

2008-02-09 @ 17:09:20
Postat av: Mormor o morfar

Vi skulle kunna göra vad som helst eller ge vad som helst för att få hålla dig i våra armar, lille Viktor. Alla andra s k problem ter sig futtiga i jämförelse med vad du just nu kämpar med, älskade lilla barnbarn. Hoppas vi snart få rå om dig, precis som vi gör med din underbara storebror // mormor o morfar

2008-02-09 @ 18:38:04
Postat av: faster Camilla

Bara vi som kikar in ..
Linus har varit orolig över sin nya kusin, haft många
frågor men känner sig lugn nu. Han är så fin!
Hoppas ni mår bra, tänker på er.
Håller med mormor och morfar om att andra problem ter
sig futtiga jämfört med vad Lille Viktor och även ni
kämpar med.
Många kramar från oss.

2008-02-09 @ 22:24:02
URL: http://lotusen.blogg.se
Postat av: Åsa & Conny

Hej.. Vi fick höra igår... Ville bara säga att vi tänker på er!!!
Många kramar Åsa och Conny

2008-02-10 @ 11:11:50
Postat av: Ulla Thornblad

Hej!
Så fin han är, er lille kille!
Tänker mycket på er allihop och hoppas att det fortsätter att gå framåt för Viktor.
Kramar från Ulla

2008-02-10 @ 13:10:48
Postat av: susanne fjellheim

Hej. Ni känner inte mig , men jag är "släkt" med maria klint. Kände att jag ville skicka en hälsning till er och hoppas att provsvaren är ännu bättre nästa gång.Håller tummarna allt vad vi kan här hemma. Tappa aldrig hoppet ni måste tro att det blir bra även om det är svårt. Tänker på er och lilla viktor som är så rund och fin. Kramar från susanne m familj.

2008-02-10 @ 13:51:13
Postat av: Anonym

Vi har just vunnit högsta vinsten - Viktors test idag, söndag, var normalt. Vi är så glada. Vi känner på oss att snart får vi hålla i dig, lille Viktor.
Många pussar o kramar från mormor o morfar

2008-02-10 @ 22:10:23
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/14180946
Postat av: Caroline

Åh, Tack snälla mormor o morfar för att ni skriver om det bästa som hänt idag - ett positivt resultat för lilla Viktor!!! Krama Hampus från mig!
Catrin, jag saknar dig så mycket. Önskar jag skulle kunna göra något för er.....
Ta hand om varandra och jag kan tänka mig att ni har njutit idag när ni har fått hålla er fina lilla Viktor i era armar.
Kramar till er alla tre!! // Caroline, Jonas & Estelle

2008-02-10 @ 23:05:21
Postat av: Lilla jag

Hittade hit genom att googla på kylbehandling och blir så glad av att läsa om er lille son :) Min lilla tjej drabbades också av ett hjärtstillestånd i 25 minuter efter förlossningen och fick återupplivas, augusti 2008. Efter det följde kylbehandling. Får lite rysningar när jag läser inläggen du skrivit, är så likt hur våran situation var. Nu är hon en pigg, kärnfrisk treåring. Så kul att läsa andra solskenshistorier :)

2011-12-12 @ 22:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback